Elektrificatie van het wagenpark

Elektrificatie van uw bedrijfswagens

13 maart 2024 Door bovitz Uit

Om de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat in de binnenstad te verbeteren stellen 29 gemeenten een gebied in zonder uitstoot van schadelijke stoffen: de zogenaamde zero emissie zones. Daarbij maakt het geen verschil of u piano’s verhuist, bedden aflevert, een klusbedrijf runt of bent gespecialiseerd in het beveiligen van bedrijven. Uiteindelijk kunt u deze zones alleen nog bereiken als uw voertuig emissieloos is. Anders gezegd, het betekent dat bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Maar er is tot 2030 een overgangsregeling voor een aantal voertuigcategorieën. 

Overgangsregeling

Voor bestelauto’s die vóór 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet geldt het volgende: emissieklasse 4 bestelwagens mogen per 1 januari aanstaande die zone niet meer in, emissieklasse 5 twee jaar later en emissieklasse 6 per 1 januari 2028. Maar zou uw recent bestelde dieselbus niet meer geleverd kunnen worden in 2024 dan mag die de ZEZ per 1 januari 2025 níet meer in. Tussen 1 januari 2028 en 1 januari 2030 mogen alleen vrachtwagens de binnenstad nog in die vóór 1 januari 2025 zijn gekentekend. Overweegt u nog een fossiele brandstof bestelwagen, zorg dan dat die dit jaar geleverd wordt. 

Hoe dan ook, ergens in de komende jaren zult u afscheid moeten nemen van uw fossiele brandstof bestelauto. Of de zero emissie zones weren. Doen uw klanten dat dan ook?

Congestie

Met het vervangen van alleen het voertuig bent u er overigens nog niet. Tenzij u uw elektrische bestelwagen(s) tegen commerciële tarieven steeds onderweg gaat laden, wilt u kunnen beschikken over een eigen laadvoorziening. Hetzij thuis danwel aan uw bedrijfspand. Maar dan loopt u tegen de volgende uitdaging aan: congestie. Anders gezegd, grote delen van het elektriciteitsnet zijn vol. Nieuwe klanten kunnen niet worden aangesloten, bestaande klanten krijgen niet meer capaciteit. Daarbij maakt het niet uit of u huurder bent of eigenaar van het pand: vol is vol. En dit geldt voor nagenoeg de hele randstad.

Projectopdracht

Gedreven door ambitie en bovengenoemde uitdagingen ben ik recent benaderd door een grote beveiligingsorganisatie met een omvangrijk wagenpark. Mijn opdracht: elektrificeer alle voertuigen. Zo’n tweehonderd van die voertuigen rijden veel in en rond binnensteden. In gebied dat op niet al te lange termijn tot zero emissie zone behoort. Met andere woorden: een uitdagende en omvangrijke klus.

Waar de initiële vraagstelling redelijk eenvoudig klonk – diesels eruit en EV’s erin – blijkt de praktijk weerbarstiger. Zoals locaties die niet klaar blijken te zijn voor (extra) laadvoorzieningen, onwillige huurbazen, huurcontracten die eindigen, congestie. Of auto’s met een lagere range dan gehoopt, laadtijden die langer zijn dan gedacht en berijders die ‘geleerd’ moeten worden dat het rijden in een EV beslist anders is dan een handgeschakelde diesel. Tot routes die vanwege het tussentijds laden moeten worden herzien.

Meer weten?

Dit is met andere woorden geen klus die in een paar maanden is geklaard. Maar een die voorbereiding verlangt, verandering vraagt van de hele organisatie en stapsgewijs wordt uitgerold. Wilt u meer weten of kunt u mijn hulp gebruiken? Stuur gerust een mailtje naar mark@bovitz.nl of bel mij op 0648524771.