Bemiddelaar bedrijfsovername

20 februari 2025 Door bovitz Uit

Overnametraject

Eind 2024 werd ik door een grote auto importeur benaderd om een vastgelopen overnametraject tussen twee partijen vlot te trekken. Maar waar begin je als deze partijen ergens in de tijd het vertrouwen op een goede afloop zijn verloren? Als bemiddelaar bij bedrijfsovernames heb ik vaker met dit bijltje gehakt. En toch is elk traject anders.

Fase 1: achtergrond

Tijdens de eerste fase van deze opdracht heb ik vooral geluisterd. De achtergrond van dit traject in kaart gebracht, partijen beter leren kennen en eventuele obstakels in kaart gebracht. Naast het identificeren van weerstand, verwachtingen, behoeften en gewenste planning. 

Fase 2: waardering

In overleg met de verkopende partij en diens accountant heb ik de gewenste verkoopprijs geanalyseerd. Waar is diepgang of  verduidelijking nodig? Zijn de verwachtingen realistisch? Is op enig punt nog aanscherping nodig? Op basis hiervan heb ik een aanpak opgesteld waarmee de kopende partij voldoende inzicht kon worden geboden. Hiermee verkreeg ik naast de ‘zachte’ kant van de (eerdere) onderhandelingen ook beeld bij de cijfermatige kant. 

Fase 3: onderhandelingen

Nadat de financiële overeenkomsten en verschillen alsmede de verwachtingen helder waren kon ik starten met de onderhandelingen. Voordat ik partijen aan tafel kon brengen heb ik diverse gesprekken met de partijen afzonderlijk gevoerd. Daarbij was het een voortdurend aftasten van de (on)mogelijkheden met als voornaamste zorg het voorkomen van een nieuwe patstelling. Op het moment dat de verschillen overbrugbaar leken heb ik de partijen bij elkaar kunnen krijgen en begeleid tijdens hun laatste onderhandelingen. De wetenschap dat beide partijen tot overeenstemming wilden komen was daarvoor cruciaal. 

Fase 4: overeenkomst

De overeengekomen afspraken uit de eerste drie fasen kwamen in fase 4 samen. Die zijn verwerkt in een specifieke document en na nog enig overleg konden ook de laatste puntjes op de i worden gezet. Juist in deze fase worden de consequenties van wat eerder is bedoeld of gezegd pas volledig duidelijk. Door het ondubbelzinnig op papier te zetten worden discussies vlak voor of zelfs na de overnamedatum voorkomen. 

Resultaat

Beide partijen hebben de overeenkomst getekend. Daarmee is mijn deel van de opdracht beëindigd. Beide dealers zijn tevreden met de overname en voor de importeur is in dit deel van het netwerk rust gecreëerd. 

Ook interesse of heeft u vragen?

Bent u importeur of eigenaar van een bedrijf en zit u in een vergelijkbare situatie? Stuur dan een mailtje naar mark@bovitz.nl of bel mij op 0648524771. Ik kan u helpen bij een vastgelopen overnametraject tussen twee partijen.