fusies en overnames

Binnen de autobranche is sprake van overcapaciteit van het aantal verkooppunten. De kosten van de locatie staan daardoor niet langer in verhouding tot de opbrengsten. Dat dwingt importeurs en dealers tot drastische maatregelen: netwerken gaan op de schop. Veelal is ´schaalvergroting´ het devies. Kleinere en middelgrote ondernemingen wordt gevraagd om te fuseren met (één of meerdere) omringende bedrijven of om deze over te nemen. Het omgekeerde geldt uiteraard ook: partijen kan worden gevraagd zich te láten overnemen.

Importeurs maken hierbij gebruik van een zogenaamde netwerk blauwdruk. Deze blauwdruk geeft aan hoe het dealernetwerk van deze importeur er in nabije toekomst uit gaat komen te zijn. In de regel toon de blauwdruk de partners, hun bewerkingsgebieden, de gewenste verkooppunten en de beoogde servicepunten. Bovitz is vanuit haar achtergrond als geen ander bekend met netwerkblauwdrukken.

Ook uw importeur is hoogstwaarschijnlijk bezig het dealernetwerk te reorganiseren. Vroeg of laat raakt u dat ook. In de regel krijgt u een van de volgende mededelingen:

· u bent beoogd partner voor de toekomst. U wordt gevraagd andere ondernemingen over te nemen danwel te gaan fuseren. Er wordt van u verlangd dat u een bedrijfs– of transitieplan gaat opstellen
· u bent geen beoogd partner voor de toekomst. De locatie waar u bent gevestigd is echter wel strategisch. Uw importeur verzoekt u na te gaan denken over de mogelijkheden om samen te gaan met uw buurman danwel u te laten overnemen
· u bent geen beoogd partner voor de toekomst. De locatie waar u bent gevestigd is niet strategisch. Uw dealercontract wordt beëindigd. U moet gaan nadenken zo ja en op welke wijze u uw onderneming wenst voort te zetten.

Hoe dan ook wordt dit voor u een moeilijke overweging. Wilt u al aan verkoop denken? Hoe komt u erachter wat uw onderneming waard is? Welke fusie- of overname mogelijkheden zijn er? Wie bepaalt de te zetten stappen?

Voor elke ondernemer is dit een emotioneel enerverende tijd. De netwerkblauwdruk kan u recht in uw ondernemershart raken. Dat zou kunnen betekenen dat u iets minder objectief naar de zaak kijkt. Dan is het belangrijk dat u zich laat bijstaan door een onafhankelijke, objectieve partij.

Bovitz is ervaringsdeskundige waar het gaat om de aan- en verkoop van automobielbedrijven. Wij kennen daarbij zowel de kopende als de verkopende kant van het verhaal. Waar nodig werken wij met gerenommeerde partijen zoals fiscalisten, juristen, accountants en financieel specialisten. Zodat u uiteindelijk tevreden bent met het resultaat.

 

Heeft u vragen over fusies en overnames of kunt u onze hulp gebruiken dan verwijzen we u graag naar onze contactpagina. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.